måndag 15 september 2008

Midvinterblot



Midvinterblot - Mons Kallentoft

Det är den kallaste vintern i mannaminne och ute på den blåsiga, snötäckta Östgötaslätten hittas en man hängd i ett ensamt träd.
Hans frusna kropp är illa tilltyglad. Hela tillvägagångssättet påminner om ett gammalt asablot. Men rör det sig verkligen om ett människooffer?
Och varför har någon gett sig på Bollbengan, mannen som hänger i trädet och som alltid varit utstött av resten av samhället?
Malin Fors ger sig ut på jakt efter mördaren.
En jakt som tar henne djupt in i människans kyliga mörker.
Hon följs åt av Bollbengans ande som svävar under de kalla stjärnorna och manar på Malin att ta reda på hans historia.

~~~~
Betyg: 4 av 5
Aningens flummig för att få högsta betyg, tycker inte att det är så intressant med Bollbengans ande som har åsikter om vad Malin gör..
Annars är den helt ok skriven även om det ibland blir lite jobbigt med alla dessa ofullständiga meningar.
Dock tycker jag inte att han är i samma klass som Stieg Larsson.
Spännande historia som är riktigt grym och jag kommer att läsa de andra två i samma serie.

~~~~
Bokfakta:

  • Bokförlag: Pocketförlaget
  • Utgivningsår: 2008
  • ISBN: 9185625590

1 kommentar:

Ango sa...

Jag gillade den här, massor! Även nästa del som kom ut i somras. Jag tror att en del av min läsupplevelse är att jag känner igen miljön så väl. Jag är född och uppväxt i Linköping och bodde ett par år i Ljungsbro (och där finns det ett och annat original ;)). Även bröderna i blåsvädret (det är ett område som heter så på riktigt i Ljungsbro, och det ÄR blåsigt där) finns det likheter med i verkligheten.

Kram
/Ango